Poprawić kondycję ogólną

Jak często powtarzają trenerzy, fakt że jesteśmy w stanie przebiec kilka kilometrów, nie musi wcale oznaczać, że należymy do grupy osób mogących pochwalić się sprawną kondycją ogólną. Do tej grupy należymy wtedy, kiedy wykonywanie codziennych czyności, takich jak wchodzenie po schodach, bieg do autobusu, noszenie zakupów nie sprawiają nam żadnych problemów i wykonujemy je w pełni naturalnie. Czy istnieje sposób, dzięki któremu możemy wyćwiczyć odpowiednią formę? Ależ oczywiście, że tak. Takie ćwiczenia to tzw. trening funkcjonalny. Na czym on polega?

 

Jaki trening?

Trening funkcjonalny to zestaw odpowiednio opracowanych ćwiczeń,które imitując ruchy, które wykonujemy na co dzień (wchodzenie po schodach, wstawanie z łóżka, podnoszenie walizki, sięganie po coś, schylanie się). Jego głównym celem jest poprawa kondycji ogólnej. Dzięki niemu zaczniemy sprawniej funkcjonować w przestrzeni codziennej, uwolnimy się od bólu spowodowanego niewłaściwą postawą ciała, czy też niepoprawnym wykonywaniem codziennych czynności. Natomiast niewątpliwie miłym dodatkiem jaki otrzymujemy jest smukła i wyrzeźbiona sylwetka

Co więcej, trening funkcjonalny pozwala ćwiczyć jak najwięcej grup mięśni i stawów, doprowadzając do ich wzmocnienia. Ćwiczenia angażują do pracy także zaniedbywane przez nas mięśnie głębokie, zwłaszcza tzw. „centralny gorset mięśniowy” odpowiedzialny także za stan naszego kręgosłupa. Do niewątpliwych zalet treningu funkcjonalnego należy także usprawnienie działania układu krążenia i wyraźne zwiększenie wydolność organizmu. Ten rodzaj ćwiczeń nie powoduje wzrostu objętości masy mięśniowej, zamiast tego wpływa korzystnie na poprawę gęstości mięśni i ich napięcia. Dzięki treningowi możemy poprawić swoją kondycję, szybkość i siłę.

Gdzie ćwiczyć?

Trening najlepiej przeprowadzać w dobrze wyposażonych salach i w obecności trenera, który skoryguje ewentualne błędy i pozwoli określić odpowiednie tempo ćwiczeń. Tego rodzaju zajęcia bazują na różnorodności ruchów i ćwiczeń, które pobudzają do działania, jak najwięcej grup mięśniowo-stawowych. W czasie treningu funkcjonalnego najczęściej ćwiczy się ze sztangami, workami, piłkami lekarskimi, sprzętem do boksu, drabinkami koordynacyjnymi, opornikami, piłkami BodyBall. OvoBall i kattlebells (które wyglądem przypominają walizkę czy siatkę z zakupami). Ponieważ trening funkcjonalny należy do stosunkowo intensywnego rodzaju ćwiczeń, powinniśmy go wykonywać maksymalnie trzy razy w tygodniu.